Halong Bay – Eén van de zeven natuurwonderen

Halong Bay of Halong Baai is gelegen in het noordoosten van Vietnam, vlakbij de grens van China. Toen we in Hanoi waren zag je overal mooie afbeeldingen van Halong Bay en overal werd gezegd dat je naar Halong Bay MOEST gaan. Natuurlijk trappen wij daar niet zo maar in en hebben het dus ook online even opgezocht of het echt zo geweldig is als dat iedereen aan ons aan het verkondigen was. En toen vond ik eigenlijk online dat het één van de zeven natuurwonderen is. Hieronder vallen bijvoorbeeld ook de Amazone en de tafelberg in Zuid-Afrika. Dus des te meer interesse kregen wij in Halong Bay. Dus diezelfde dag bus geboekt naar Halong Bay.

Vanuit Hanoi naar Halong Bay was het vier uur met de bus. Voor ons een eitje en hier konden we ook heel erg veel slaap inhalen. Vooral ik had de nacht ervoor maar twee uurtjes geslapen (denk nog een beetje jetlag). In de bus was het echt verschrikkelijk, ik heb nog nooit zo weinig ruimte gehad. Chantal die zat bij het raam waarbij je ook het wiel onder je had dus die had haar benen ongeveer in haar nek liggen. Voor ons zaten twee gasten die voordat wij de bus in kwamen blijkbaar hun stoelen naar achter hadden gezet (wij dachten dat dit zo hoorde). Chantal en ik lagen dus verstrengeld in elkaar te slapen in een onwijs hete en wiebelige bus. Goed begin!

Toen we aankwamen in de haven moesten we met onze zware backpacks op een klein mini-bootje stappen, waar we met niet meer dan acht mensen op konden. Met dit bootje gingen we naar ons ‘cruise ship’ (haha moet lachen nu ik dit schrijf), want een cruise was het niet echt te noemen. Het leek erop of deze boot ieder moment kon gaan zinken! Uiteindelijk op de boot werden we wat enthousiaster. Op de eerste verdieping had je alle kamers, de tweede verdieping een soort eet gedeelte en de derde verdieping was het dak waar je lekker in de zon kon zitten.

Eenmaal onze spullen in de kamer gedumpt kregen we van onze gids te horen wat we die dag allemaal gingen doen en kregen we tegelijkertijd lunch. Het eten was eigenlijk heel erg goed maar misschien kwam dat wel omdat Chantal en ik onwijs veel honger hadden, want we hadden ’s ochtends alleen nog maar een broodje ei gegeten. Het leuke wel was dat we op zogezegd een ‘party boat’ zaten dus er waren heel veel mensen van onze leeftijd en mede-backpackers. Hierdoor werden contacten snel gelegd en werd het extra gezellig. Er waren eigenlijk alleen maar Duitsers op de boot met uitzondering van twee Australische (waar we nu waarschijnlijk oud en nieuw gaan vieren als we in Melbourne zijn) en één Nederlands meisje.

Onze eerste stop was een grot die in een van de grotere rotsen van Halong Bay ligt. Ik hoef niet perse naar dit soort dingen want ik ben in mijn leven al in genoeg van dit soort grotten geweest en naar mijn idee zien ze er allemaal hetzelfde uit, maar goed dus toch die grot in. De gids ging overal stenen aanwijzen die zogenaamd dieren moesten voorstellen, Chantal en ik hebben elkaar een paar keer aangekeken alsof we gek waren, want dit konden wij der niet echt uithalen. Maar goed haha dieren in de rotsen, prima! Op een gegeven moment zei Chantal kijk een pinquin, staat er daar dus een prullenbak in de vorm van een pinquin! (dit vonden wij een erg vermakelijk grapje, misschien had je er bij moeten zijn haha)

Na de grotten zijn we naar een strand gegaan, tijdens de boot rit hier naar toe ging de zon onder wat erruuug mooi was om te zien. Ik kan het misschien niet echt goed uitleggen maar Halong Bay staat wel op mijn top 10 mooiste dingen die ik gezien heb in mijn leven. Het is bizar dat er zulke grote stenen in het water staan, tussen onwijs mooi blauw water, het is denk ik ook het mooiste wat we gaan zien in Vietnam. Maar dat moeten we maar nog even afwachten ;). Aangekomen bij het strand werd het al een beetje donker. Chantal die wilde perse zwemmen dus die is in haar eentje de zee ingedoken. We hadden ongeveer een uurtje op het strand, wat overigens prima was. Eenmaal terug op de boot gingen we richting avondeten en de PARTY!

De party was niet echt een party, dit betekende zeker niet dat het niet leuk was. Het was echt super gezellig, iedereen ging vertellen waar ze waren geweest, waar ze nu heen gingen en andere leuke verhalen. Het enige wat we nog miste was een kampvuur eigenlijk. Er werd chille muziek aangezet, het bier was gratis, dus ja al met al een hele leuke avond. Chantal ging met de Australische chicks en een Duitse jongen het kaartspel joden spelen. En ik heb diepe (maar echt diepe) verhalen gehad met het Nederlandse meisje. Vond het heel raar dat je gewoon zo open kan zijn tegen iemand wanneer je op reis bent. Heb wel het idee dat ik afgelopen maanden veel heb meegemaakt, zijn veel veranderingen geweest en dat was heel fijn om met een wildvreemde te bespreken. Hoe chill ik me leven die ik nu heb ook vind hoor, want hallo heb nu een goedlopend eigen bedrijfje, zit nu in Vietnam op een balkonnetje met uitzicht op de skyline alles te schrijven, maar het was heel raar dat je zo open en eerlijk naar iemand was die je eigenlijk niet kent. Voelde als een soort schone lei of zoiets… <3 oke genoeg haha!

De volgende dag in Halong Bay moesten we erg vroeg op. Het slapen was echt mega chill het hielp denk ik wel dat we een paar biertjes gedronken hadden zodat we het gewiebel van de boot niet echt voelde. Of juist meer voelde? Een klein meningsverschil want ik was zoals gewoonlijk niet uit mijn bed te slaan omdat ik 7 uur echt wel veelste vroeg vond, maar we gingen kajakken dus Chantal vond dat ik mee MOEST!

Het kajakken was echt heel erg leuk Chantal en ik waren echt een goed team (dit is geen grapje) en gingen als gekken langs alle boten en mooie plekken in Halong Bay. We mochten maar een half uur kajakken maar dit was ook wel genoeg want ik begon mijn spieren al aardig te voelen. Na het kajakken zijn we naar een parelboerderij geweest. Hier maakten ze parels, wat ze deden was de oesters uit de zee haalde en in deze oester dan een nep parel doen, met dan eigenlijk de hoop dat de oester dan zelf een parel ging maken. Oesters doen hier dan tussen de 4 en 8 jaar over, er lagen door dit hele gebied rijen met parelboerderijen. Erg leuk vonden we dit! We wisten namelijk niet dat het zo in zijn werk ging. Oesters maken namelijk bijna nooit uit zichzelf een parel, dit kan wel voorkomen maar is erg onwaarschijnlijk.

Terug op de boot hebben we loempia’s leren maken, wat ik erg leuk vond! En waar Chantal en ik nog goed in waren ook, ja dat zou je niet denken met mijn kookkunsten, maar echt! Na het loempia’s maken was het eigenlijk al weer tijd om richting de haven te gaan. Jammer!

Op de terugweg lagen we heerlijk in het zonnetje op het dek van de boot, toen merkten ik al op dat we door iedere boot ingehaald werden, wat bleek nou? Eén motor van de boot was kapot, normaal maakt dit ons natuurlijk niets uit maar wij moesten om half 6 terug in Hanoi zijn omdat dan onze nachtbus naar Hué ging.. Lichtelijke stress kregen we, onze gids gaf aan dat we het nog makkelijk gingen halen, maar ja het lag wel aan het verkeer… Toen hadden Chantal en ik het al lichtelijk opgegeven dat we op tijd zouden komen, want het verkeer in Hanoi is echt dramatisch, ach ja dachten we het was maar 10 dollar pp dus op zich niet het einde van de wereld. Maar op de één of andere rare manier hebben we het gewoon allemaal gehaald, we konden zelfs nog een broodje met ei halen voor onderweg in de bus! Al met al een super goeie dag, Halong Bay is echt een aanrader als je in Vietnam bent!