Volgende bestemming: Hué en Bach Ma National Park

Hué was onze volgende stop na Halong Bay. Hué staat bekend als het intellectuele en culturele hart van Vietnam. Maar voordat we in Hué waren hadden we nog een aardige reis voor de boeg, Hué ligt namelijk in centraal Vietnam op ongeveer 670 km van Hanoi. In eerste instantie dachten we eraan om de nachttrein te nemen, Natascha had dit al eens eerder gedaan in Thailand en op deze manier verlies je geen hele dag. Later hoorde we dat er ook een slaapbus ging naar Hué, waar je maar €1o,- per persoon voor hoefde te betalen (voor een rit van 12-14 uur), terwijl de trein ruim 4x duurder was! Na onze tour in Halong Bay werden we weer terug gereden naar Hanoi (ook een rit van ruim 4 uur), waar onze bus ons bij het hostel zou ophalen. Maar door vertraging van de tour was het nog maar de vraag of we het wel zouden halen… Maar gelukkig hebben we het op tijd gehaald en konden we zelfs nog wat eten halen voor in de bus. Bij het hostel werden we opgehaald door een busje, maar de mensen gaven je niet echt informatie en je werd op een andere plek afgegooid zonder dat er werd gezegd wanneer de goede bus ons zou ophalen.

We waren beide nog nooit eerder met de nachtbus geweest en wisten niet echt wat we moesten verwachten. In de bus had je drie rijen en twee verdiepingen ligstoelen, die je zelf ook rechtop kon zetten. Je benen zaten in een soort van bak en je had een rekje, zodat je er niet uit zou vallen. Wij kozen twee stoelen op de bovenverdieping, waar we uiteindelijk heel blij mee waren omdat er uiteindelijk ook mensen in de gangpaden lagen. Onze bus had zelfs wifi (waar ik niet zoveel aan had omdat mijn telefoon stuk was gegaan in Halong Bay)! Maar uiteindelijk hadden we beide nog best wel lekker geslapen in de bus. Het enige irritante is dat soms de lichten vel aan worden gezet en dat je soms bijna uit de bed rolt door de rijstijl van de chauffeur.

We kwamen al vroeg aan in Hué, maar gelukkig hoefde we niet ver naar ons hotel/hostel te lopen en konden we ook meteen onze kamer in. Onze kamer zat gelukkig weer op de hoogste verdieping :(…  Na de lunch zijn we de stad gaan verkennen, wat meteen opviel was dat deze stad al een stuk rustiger was dan Hanoi. Er zijn veel tempels, tombes, etc. te vinden in Hué, de meeste bezienswaardigheden lagen gelukkig in één gedeelte, de citadel. De citadel lag aan de andere kant van de rivier (de Perfume river), maar was wel op loopafstand van het hotel. Binnen de citadel vond je de Imperial Enclosure, een citadel in een citadel. Dit was de woonplaats van verschillende keizers, binnen deze citadel vond je onder andere het paleis van de keizer, de leeskamer, het koninklijke theater en allemaal tempels. Veel van het citadel was verwoest door de bombardementen van de Amerikanen, waardoor van veel gebouwen alleen maar ruïnes over waren. Dit was wel genoeg cultuur voor één dag.

De noodles en het rijst kwamen ondertussen al onze neus uit (ja nu al!!) en daarom zijn we maar ergens pizza gaan eten. Na het eten wilde we nog een drankje doen in de DMZ bar, die door lonely planet werd aangeraden, maar toen we daar aankwamen was er helemaal niemand. Dus besloten we ergens anders heen te gaan, waar de muziek hard stond en het er gezellig uitzag. Pas toen we gingen zitten en om ons heen keken zagen we dat er geen toerist te bekennen was, alleen maar Vietnamezen. En binnen 10 seconde kregen we al ons eerste drankje van twee wat oudere Vietnamezen, die de hele avond aan het opscheppen waren over hun salaris. Eén van de twee bleef maar benadrukken dat hij een ‘medical doctor’ was en dat hij $3000,- per maand verdiende, terwijl het gemiddelde salaris (volgens hem) rond de $150 euro lag… Daarnaast was er nog een andere Vietnamees die graag met ons op de foto wilde, na ons eerste drankje besloten we DMZ toch nog maar een kans te geven :p. Met als excuus dat we gingen slapen waren we toen hiernaartoe gegaan, want ondertussen een stuk levendiger was geworden.

De tweede dag hebben we besloten om uit te slapen en het rustig aan te doen. Na even gewerkt en geluncht te hebben besloten we naar een lokale markt te gaan. Jammer genoeg viel het een beetje op dat we toeristen waren, dus we werden een beetje gek van alle mensen die ons iets wilde verkopen. De markt was overdekt en de straatjes waren zo smal dat je niet met zijn tweeën naast elkaar kon lopen. Na vijf minuten waren we er daardoor wel klaar mee, maar het was wel leuk om even bij de markt te zijn geweest. Op de terugweg hebben we nog wat eten langs de weg gekocht en in de avond hadden we wat gegeten bij het western restaurant. Vandaag zijn we maar op tijd gaan slapen, omdat we de volgende dag  al om 7 uur naar het Bach Ma National Park zouden gaan.

Toen we wakker werden was het buiten keihard aan het regenen, zo hard dat we maar besloten om onze regenjas mee te nemen. Bach Ma National park is een iets minder bekend national park in Vietnam, waar niet super veel dieren te vinden waren (we moesten alleen uitkijken voor de bloedzuigers :o), maar wel hele mooie natuur. De eerste stop die we maakte was bij de Hài Vong Dài, het hoogste punt, waarvandaan je blijkbaar een heel mooi uitzicht moet hebben over centraal Vietnam. Door het slechte weer was het, jammer genoeg (hebben wij weer), zo mistig dat je alleen maar wit zag. Hierna gingen we met de bus naar een ander punt, waar we een (fiets) helm kregen en een lunchpakketje. Nu gingen we op weg naar top van de Do Quyen Fall, een 300 meter hoge waterval. Wij dachten dat we gewoon een wandeling door de natuur gingen maken, en vonden de helm maar overbodig… Maar uiteindelijk was het toch iets meer dan alleen maar lopen. Om bij de waterval te komen moesten we al klimmend langs ’the 5 lakes’, de wat kleinere watervallen. Op sommige stukken kon je inderdaad gewoon lopen, maar op sommige stukken moest je ook echt klimmen, zonder dat je ergens aan vast zat.. Niet helemaal wat we verwacht hadden, maar wel heel leuk!! Bij het derde meertje mochten we ook zwemmen en daar hebben we ook met zijn allen geluncht. Die dag hebben we ongeveer 9 km in de jungle gelopen/ geklommen.

De volgende dag moesten we ook weer heel vroeg op, dus hebben we in de avond gewoon rustig aan gedaan. Met een tour die we deze dag hadden geboekt hadden zouden we om half 8 opgehaald worden om naar Hoi An te gaan.