Roadtrip langs de oostkust – deel 1

Na het ophalen van onze campervan in Sydney, begon onze reis in Australië pas echt. Allereerst was het wel even wennen om opeens aan de linkerkant te rijden, gelukkig hadden we het beide snel onder de knie en zijn we nog nergens tegen aan gereden :p. Soms verwarde we ons knipperlicht wel eens voor onze ruitenwisser (onze ruiten waren in ieder geval schoon) of pakte we de deur vast om te schakelen, maar voor de rest ging het eigenlijk wel prima. Uit Sydney gereden hadden we geen idee waar we heen wilde, maar gelukkig hadden we van de verhuurder een aantal tips gekregen van een aantal hoogtepunten in Australië.

Port Stephens

Op naar onze eerste stop: Port Stephens! Eerst even door het stadje gereden en toen naar het Myall National Park gegaan. Het werd al laat, dus toen zijn we hier op zoek gegaan naar een campingplaats. We kwamen er toen achter dat er in het national park geen campings waren met een receptie, stroom of douches… Onze telefoons waren bijna leeg en we hadden al een tijdje door het national park gereden, dus het leek ons niet handig om in het donker terug te rijden uit het national park en daarom hebben we toen maar een camping uitgekozen. Uiteindelijk was het eigenlijk wel heel leuk zo zonder stroom en alles. Het national park zelf was heel mooi en van onze buurman (dit was ook de enige andere op onze camping) kregen we wat hout, waarmee we onze eigen vuurtje hebben gemaakt. Nadat het vuurtje op was gebrand zat er niet veel anders op dan te gaan slapen, omdat het buiten echt heel donker was. Het duurde nog wel even voordat we eindelijk in slaap waren gevallen omdat ik denk dat Natascha te veel horrorfilms heeft gezien in haar leven… De volgende ochtend werden we optijd wakker, omdat de zon best vroeg op was gegaan en de temperatuur in onze campervan aardig omhoog was gegaan. In de ochtend zijn we nog naar een strandje geweest, hier hadden we een heel strand voor ons alleen.

Port Macquerie

Tijdens het rijden kwamen we er al snel achter dat we niet heel veel kilometers konden rijden op onze tank en dat we elke keer dat we moesten rijden wel moesten tanken. Gelukkig is de benzine hier niet zo duur (minder dan 1 euro per liter), maar we kwamen meestal niet tot de 300 kilometer op een tank. Onze volgende grote stop was in Port Macquerie. Hier hadden we een luxere camping en hadden we naast een zwembad zelfs WIFI! In Port Macquerie zijn we naar het oudste Koala Hospital in Australië geweest. Helaas waren we nog geen wilde koala’s tegengekomen, maar nu hadden we in ieder geval een koala gezien. In dit plaatsje hebben we voor het eerst in de zee gezwommen en zijn we naar het Sea Acres Nature Reserve geweest. Waar je door een regenwoud kon lopen, dit was uiteindelijk niet heel boeiend.

Coffs Harbour

Daarna zijn we naar Coffs Harbour gegaan, waar we uiteindelijk geeïndigd zijn op een camping met een molen en grote klompen voor de receptie. In Coffs Harbour zelf hebben we niet super veel gedaan, we zijn naar het stadje geweest en naar de Big Banana. Maar dit is als het woord al zegt alleen maar een grote banaan, dus na een snelle foto zijn we weer doorgegaan. Op weg naar Emerald Beach, een strand dat ten noorden van Coffs Harbour lag. We kregen te horen dat hier vaak kangoeroes in het wild liepen, en we wilde natuurlijk graag een wilde kangoeroe zien dus zijn we hierheen gegaan. Het strand was lekker rustig, we hebben even gechilt op het strand en naar kangoeroes gezocht. Helaas konden we geen kangoeroes vinden en zijn we verder gegaan naar onze volgende bestemming – Arrawara – waar we ons eerste geplande activiteit hadden.

Spot X – Arrawara

Arrawara is een klein plaatsje ten noorden van Coffs Harbour en nog voor Byron Bay, dat ook wel bekend staat als Spot X. Als je wilt leren surfen, dan is dit de plek waar je naartoe moet gaan werd ons verteld. Dus gingen we op een drie dagen durend surfkamp. En onderweg kwamen we onze eerste wilde kangoeroes tegen!! Die gewoon langs de weg in het gras lagen/ stonden. We kwamen in de late middag aan in Arrawara en konden meteen aanschuiven voor het avondeten. De eerste avond kende we nog niemand, dus zijn we gewoon een spelletje gaan doen en gingen we op tijd slapen. We moesten namelijk vroeg op, omdat de eerste surfles al om 10 uur begon.

De surfles begon eerst met een hele uitleg bij het ontmoetingspunt, daarna moest je met zijn tweëen twee surfboards meenemen en kregen we de laatste uitleg op het strand. Op het strand gingen we toen oefenen met opstaan, maar gelukkig mochten we al snel het water in. Eenmaal in het water waren we gelukkig niet de slechtste en konden we al een aantal keer opstaan, ook zonder hulp. We hadden ook een extra pakket genomen, waardoor je ook mee mocht doen aan activiteiten, een gratis shirt en pet kreeg en in de middag ook kon surfen. In de middag had je dan een Expression Session, waarbij je geen les kreeg maar waar er wel ‘toezicht’ werd gehouden en je ook om hulp kon vragen. Maar voordat we aan de expression session begonnen moesten we elke keer eerst opwarmen, met een spel zoals tikkertje ofzo… Tijdens dat we aan het surfen waren begon het opeens te onweren en in de verte ook te bliksemen. Iedereen dacht dus dat we uit het water moesten, maar we konden blijkbaar in het water blijven tot het dichterbij kwam. Maar uiteindelijk ging het meer bliksemen en moesten we toch het water uit. De dagactiviteit werd daardoor ook afgelast. Deze avond werd er een ‘games night’ georganiseerd door de camping. Dit stelde niet zoveel voor en er kwamen ook niet zoveel mensen opdagen, maar na het laatste georganiseerde spel hebben we toen met zijn allen een spel gedaan. Daarna hebben we nog even rond het kampvuur gezeten en zijn we op het strand sterren gaan kijken.

De volgende dag deden onze armen al een beetje pijn, maar de rest van de spierpijn viel nog wel mee. Omdat het weer goed was en de golfen rustig waren mochten we vandaag op de grotere golfen en niet alleen in de branding. In de ochtend ging dat best goed, alleen in de middag ging het iets minder. Na de expression session was er een activiteit, kangaroo golfen, waar je ging golfen op een baan waar ook kangoeroes liepen. Het golfen zelf was niet heel boeiend, maar het was wel leuk om dichter bij de kangoeroes te komen. De laatste dag waren we helemaal gesloopt en konden we onze armen amper optillen. En omdat het de vorige dag zo lekker weer was waren onze benen ook mega verbrand. Vandaag hebben we voor het laatst gesurfd en hebben we gekayakt. Daarna zijn we doorgegaan naar onze volgende bestemming: Byron Bay.